måndag 17 november 2014

Tänk högt!

Journalisterna lider av ett slags horror vacui i mediekrisens tid. Allt utrymme måste fyllas. Det får inte finnas tankepauser eller andningspauser. Tystnad väcker panikångest.
Ståhejet kring den nya kulturministern vittnar om en mycket stor nervositet. I grunden och botten har det handlat om presstödet: drevet drog igång kort efter den första interpellationsdebatten, då Alice Bah Kunhke inte lovade mer pengar till medierna (se gärna kommentarfälten, jag kommer kanske att göra en sammanställning av iakttagelser sen). Men andra tendenser har också varit tydliga: saker som är mysko och oklara, t.ex gudstro, gammal musik, glädje, godhet m.m, har väckt aggressioner.

* * *

Skrivet i all hafs.
Nu blir det minst två dagars bloggpaus. Prata med varandra så länge. Eller håll monologer, föreslå tidningsartiklar. Föreslå en pauslåt. Tänk högt.
Tjakloff, som sagt var.

33 kommentarer:

Mariannesson sa...

haha... Om vi ska prata med varandra, vill jag säga hej IAMB! Jag har ingen tidningsartikel eller pauslåt på förslag... Fantasin tryter så här i november...

Anonym sa...

http://www.svd.se/kultur/medelhavsinstituten-blir-kvar_4108409.svd

maja lundgren sa...

http://www.gp.se/kulturnoje/1.2541112-gabriel-bystrom-alice-bah-kuhnkes-svara-manad

Jag har inte tid att diskutera den artikeln just nu, men den bekräftar mediefixeringen - varför inte narcissismen - som kulturskribenter från höger till vänster givit uttryck för. GP-skribenten är också orolig, och saknar Alliansens Stegö Chilò. Varför, jo:

"Stegö Chiló var en skolad debattör, hade varit chef för tankesmedjan Timbro och bar med sig en vana att diskutera både idé- och sakpolitik i det offentliga. Det hade naturligtvis blivit en helt annan nerv i den kulturpolitiska idédebatten om Stegö Chiló hade fortsatt. "

En överskattning av debatt. Jag fattar inte varför kulturministrar ska skriva debattartiklar.

Oro över mediekrisen är det centrala även här:

" om man faktiskt läser vad Miljöpartiet vill, inte minst på det mediepolitiska området. Partiet skriver följande: ”Presstödet bör utvidgas till att även omfatta moderna medier som webbtidningar och bloggar.
När mediesituationen håller på att bli alltmer kritisk, när stora demokratiska värden står på spel, när landsändar riskerar att stå utan ordentlig journalistisk bevakning anser Miljöpartiet att frågan om presstöd till bloggar är en av de mest centrala. Inget tyder på att de avser att vara ironiska."

Stora demokratiska världen står på spel... Jösses.
Skulle verkligen presstöd till bloggar vara nådastöten för traditionella medier?
Det står för övrigt inte på programmet - det blir inte presstöd till bloggar (bra att det inte blir det tycker jag, det är för tidigt för den saken än)

maja lundgren sa...

Anonym 17.06: just det, det är ju bra, och i det fallet har det främst varit fråga om en kritikstorm och inte drev. Det är forskningsministern inte kulturministern

Anonym sa...

http://www.newsoresund.se/alice-bah-kuhnke-vi-ska-se-over-presstodet/

maja lundgren sa...

Jag tycker inte att det ska gå till på det här sättet. Dessutom är det tveksamt om stödpengar kan lösa mediekrisen.

Anonym sa...

Ja, så här i efterhand måste jag ge dig en eloge för ditt mod att gå ut med att vissa tidningar försökte vinkla rubriker för att trakassera dig i Myggor och tigrar. När jag hörde talas om fenomenet vid tiden det begav sig tyckte jag att det lät "spritt språngande". Men sedan jag blivit utsatt för samma sak efter att ha strukit en mediepersonlighets ego mothårs vet jag att ta dina ord på allvar. Tyvärr verkar "vinklandet" eller - som jag vill kalla det inferenstrakassaserierna numera vara en etablerad metod som begagnas mot både kreti och pleti som upplevs hota självbilden hos den här mediepersonligheten och det journalistnätverk hon ingår i. Fenomet har givetvis redan beskrivits mera ingående i det stora landet i väster och kallas där för "gaslighting".Det utövas där som en taktik i organiserad förföljelse eller group/gangstalking. Kriminellt så det förslår - men här i Sverige är rättvisan inte bara blind utan döv, förlamad och förståndshandikappad också. Tack i alla fall för ditt mod.

maja lundgren sa...

Ja, jag tror dig. Jag vet ju att det förekommer. Efter Myggor och tigrar fick jag höra talas om fler liknande angrepp. Jag förstår att det kan låta helgalet för den som står utanför den där världen. Men andra har visat mig anonyma notiser som tydligt var riktade mot specifika personer. Måste ha varit obegripligt för alla andra.
Det jag redovisar i Myggor och tigrar är en blandning (och ja, jag tycker att det var modigare att göra så än att plocka bort det som kunde vändas emot mig). En del "budskap" kan ha varit projektioner. Andra var det absolut inte. Ja, det där resonerar jag kring i slutet av boken också.
Jag tror det måste sättas i samband med att medievärlden är mycket sluten, och det handlar om ett relativt litet antal personer som betraktar sig som makthavare, men samtidigt på något besynnerligt vis ser de sig som underdogs. De umgås och dunkar rygg, och kräver lojalitet.
Det finns vissa läger som positionerar sig mot varandra på lite olika sätt - Expressen kultur mot Aftonbladet kultur t.ex - men politiseringen är ofta ganska ytlig. Expressen hejar på Ukraina och Aftonbladet på Palestina. För att förenkla lite... Men kollegialiteten är ändå grundmurad.

maja lundgren sa...

Sen är det väl också så, att journalistiken drar till sig en del sociopater/psykopater. Det kan vara användbart i yrket.
Om vi återvänder till detta med drev ett tag.
Som syftar till att avslöja eller avsätta. Ibland händer det att det finns en sakfråga i botten som i och för sig är riktig: någon har gjort fel.
Ok. Någon eller några har gjort fel. Men det kusliga är den där blodtörsten, viljan att fullständigt förinta, förlöjiga, förhåna och tysta för all framtid. Det finns det andra exempel på, betydligt grövre än det som riktats mot kulturministern. Ja jag ska väl inte hålla på med halvkvädna visor, men tongångarna kring Quick-skandalen, den TYP av blodtörstigt förlöjligande som de inblandade blivit utsatta för, borde granskas i sig, eftersom det är något annat och utöver själva sakfrågan.

IAMB sa...

Hej Mariannesson! Måste erkänna att jag famlar i mörkret när det gäller kulturpolitik och vad en kulturminister bör säga och göra. Då är jag ändå berörd på något sätt genom mitt jobb.

maja lundgren sa...

Du är skolbibliotekarie, eller hur? Det har mumlats något om satsning på skolbiblioteken, men det kanske bara var båg?
Lite nyfiken på om du råkat på det där kommunikologi genom jobbet :-)
Äsch jag skulle ju hålla mig borta från nätet ett par dar
:-)

Mariannesson sa...

"I grunden och botten" ;-)
Låter så rart att jag inte kan låta bli att påpeka att "i grund och botten" är det korrekta...
Ja, vad bör egentligen en kulturminister säga och göra? Är det viktigt att stå på barrikaderna och skriva debattartiklar om Amazon eller nedläggningen av lokalredaktioner? Det kanske det är. Men ibland får jag intrycket att kulturjournalister menar att kulturministern ska vara något av deras fackföreningsledare, som slåss för att de får bättre villkor.

maja lundgren sa...

haha det har du rätt i. Jag tror jag låter det stå.

Jag tror att det förväntas av en kulturminister är att hon eller han är tuff i förhandlingarna med finansdepartementet, och lyckas få mycket pengar till kulturen.
Eller till presstöd :-) :-) :-)
Sen tror jag också att det finns önskemål om att en kulturminister ska "höja kulturens status". Vara en fanbärare, skriva debattartiklar om varför det är så viktigt med kultur.
Men jag vet inte - det är ju inte kulturministern som gjort om kultursidorna till att handla mest om nöje och politik, eller krönikor om selfies eller dokusåpor.

Och när det gäller presstödet - jag är inte så säker på att det blir mer eller bättre lokaljournalistik för att mediebranschen får mer pengar. Det här handlar om prioriteringar som mediehusen själva gör.

maja lundgren sa...

Miljöpartiets lite anarkistiska förslag att låta presstödet omfatta även bloggar och webbtidningar (ett förslag som alltså inte har slagit igenom, men som uppenbarligen väcker en del oro) är inte görligt idag, men på sikt är det faktiskt tänkbart. En bra journalist skulle kunna öppna en egen lokalredaktion med ett nyhetsblad, kanske webb-baserat, och det skulle då kunna bli relativt billigt.
Det här föresätter något slags kontrollmyndighet, det fattar jag med - kanske att man måste söka något slags licens för att öppna ett lokalblad.
Men det behöver inte vara nödvändigt med de här hierarkiska mediehusen, överbetalda chefer och vikarier som kan titta i månen efter fast anställning (särskilt i kvällstidningarna ser man att reportrarna ofta är mycket unga, inte för att det är fel med ungdom men det finns en risk att de är alltför lättstyrda).
Jag tror att mediebranschen måste reformeras fullständigt.

maja lundgren sa...

förutsätter.

Anonym sa...

Tack för förtroendet. Jag har dock bakgrund inom området så jag genomförde jag ett antal empiriska tester och fann att någon inbillning rör det sig inte om från min sida - och jag tror knappast från din sida heller. Men tyvärr verkar tvivlet vara just själva syftet - att uppfatta verkligheten korrekt och få igång en massa projektioner samtidigt som man tvivlar och inte tror det är sant.

Att psykopater och sociopater har sökt sig till och vaskats fram inom journalistkåren är ingen hemlighet. Det finns undersökningar som pekar i den riktningen – se bland annat den här artikeln i Washingtontimes:

http://www.washingtontimes.com/news/2014/mar/21/top-10-psychopathic-professions-ceo-lawyer-then-me/

Detta stöds av personer inom själva journalistskrået - som till exempel den avlidne journalisten Kurt Lundgren. Han skriver följande:

”Jag är övertygad om att många journalister är empatilösa psykopater som får samma njutning av sitt elaka skrivande som vuxna som när de som barn röck vingarna av flugor. Jag vet journalister som utser ett offer, plågar det år efter år, när offret är utsuget går de till nästa, ett helt liv har de hållit på.” (från bloggen Östra Ölands Fria Horisont 2008-08-23)

Vad har detta med drev att göra? Om vanliga eller ”naturliga” drev uppstår relativt spontant i jakten på nyheter eller som en del av mångas krav på avgång - så tror jag att svenska drev inte är ”naturliga” i den bemärkelsen. De verkar vara för organiserade och vältajmade för att jag skall börja tvivla på bevekelsegrunderna till dreven. Utan snarare verkar svenska drev vara rena maktdemonstrationer för att sätta någon på plats, eller för någon inom journalistskaran allmänt retar sig på personen, för att skrämma till tystnad, tillskansa sig fördelar eller som du skriver ” ha pengar till sig själva” . Det är lite väl mycket svälja kameler och sila mygg (!) för att jag ska köpa det hela.

Därmed kommer vi in på drevpudel-kärnfrågan i din blogg där du ifrågasätter om journalistiken långt ifrån någon garant för demokratin och hävdar att ” i många fall är det tvärtom”
.
Det sistnämnda påståendet vill jag fullständigt skriva under på. Skälet är teknikutvecklingen och den skandal som uppstod med tidningen News of the world. I boken ” Hack Attack How the Truth Caught Up with Rupert Murdoch” beskriver journalisten Nick Davies hur chefredaktörerna på tidningen genom trakasserier och avlyssning/dataintrång närmast fick politiker att äta ur deras hand i rädsla för drev eller smaskiga avslöjanden om deras privatliv.
Ja, tyvärr är det så att teknikutvecklingen medfört att elektronisk utrustning som tidigare varit relativt dyra, svårtillgängliga och förbehållit underrättelsetjänster numera för en relativt billig peng kan anskaffas av vemsomhelst som är beredd att utnyttja tekniken. Och där kommer avsaknaden av moraliska skrupler in. Är man beredd att kasta allt vad pressetiska regler heter överbord och har medlen och viljan att missbruka sin makt så är både enskilda som misshagar och demokratin illa ute.

Vilket är en skrämmande utveckling.

Calamity Jane sa...

Jag tycker att du skulle ha skrivit om "budskapen" i Myggor och tigrar även om du hade inbillat dig. Vilket jag inte tror att du gjorde. Att du tvivlar ibland tycker jag gör det ännu mer trovärdigt.
Joooo presstöd till bloggar är ju en jättebra idé! Jag är för!

maja lundgren sa...

Hyperintressant!

Åsa Linderborg hotade den nya kulturministern genom att antyda att de "vet saker".
Det är så jävulskt fult. Och eftersom drevpudelns kärna var att kräva pengar till medierna, så är det en camorrametod.

Jag återkommer!

Anonym sa...

Beklagar att jag missade att ta bort ett överflödigt "jag" i början av texten. Jag är irriterande slarvig ibland.

maja lundgren sa...

Jo men jag har just skrivit "i grunden och botten", så det är lugnt.
:D

maja lundgren sa...

Det är jag också, på lite sikt. Bara de inte ger presstöd till Twitter...

Hugsvala sa...

Mycket intressant och viktig diskussion. Dreva mot drevens arkitekter. Nu!

Anonym sa...

Och "i all hafs" istället för "i all hast", fast det kanske var en språklig innovation?

Tänkte göra slag i saken och köpa Myggor och tigrar imorgon om den finns i pocket.

A.S.

maja lundgren sa...

Det gör den. Den finns även som ebok.
Ja, jag tror att om man gillar min blogg, så uppskattar man nog även mina böcker.
Och det kan ju vara ett sätt att stödja mig ekonomiskt också :D

I all hafs är en innovation! jag brukar skriva så i bloggen

Anonym sa...

Aman/Manda: En intressant bok. Bedrägeriet är så allmänt förekommande att den som talar sanning i
regel stämplas som den största lögnaren

maja lundgren sa...

Så är det faktiskt. Lögnare eller galen, oanständig eller girig - det finns så mycket att ta till mot den som talar sanning.

IAMB sa...

Lite senkommet svar: det står nu i skollagen att alla elever ska ha tillgång till skolbibliotek.
Ang kommunikologi: den förvaltning där jag jobbar håller på med ett värdegrundsarbete lett av två kommunikologer.

maja lundgren sa...

Värdegrundsarbete, det låter lite mardrömsaktigt...

Anonym sa...

Hittade en krönika av Annika Hamrud i tidningen Journalisten från den 7 oktober som beskriver rätt väl vilka krav och förväntningar journalisterna hade på kulturministern. Den visar också vad de var rädda för; ingrepp mot mediakoncentration och förbud mot reklam som riktar sig till barn.

Redan rubriken är talande: "Vi får hoppas att kultur och demokrati kopplas ihop"

"För att medierna ska kunna arbeta behövs tydliga spelregler och ett uttalat stöd från makten. Tyvärr har mediepolitiken de senaste mandatperioderna varit sorgligt nedprioriterad. När det överraskande beskedet kom att Alice Bah Kuhnke blir vår nya kulturminister kom även en (eventuellt) god extra nyhet. Istället för att kulturministern också ska vara idrottsminister kommer Bah Kuhnke istället även bli demokratiminister.

För mer än någonsin behöver vi just en kultur- och demokratiminister som ser till att saker sker. Först och främst måste det bli ordning på skattesatserna. Sedan kommer ministern förhoppningsvis att tillsätta en medieutredning - som Miljöpartiet har motionerat om.

Miljöpartiet säger sig också vilja motverka ägarkoncentration och värna public service. Man är också starkt kritisk till reklam och vill införa förbud för reklam som riktar sig till barn.

Vi får hoppas att visionerna om mediernas roll i demokratin sträcker sig längre än detta."

http://www.journalisten.se/kronika/vi-far-hoppas-att-kultur-och-demokrati-kopplas-ihop
A.S.

maja lundgren sa...

Tack för länken, AS! Ja... eller jag är inte så säker på att det är så den krönikan ska läsas - d.v.s jag uppfattar det inte som att skribenten är rädd för ingrepp mot mediakoncentration och förbud mot reklam riktad till barn, men att hon menar att det inte är tillräckligt. Artikeln är jämförelsevis ok, som jag ser det - det är inte någon "drevartikel", den går inte till personangrepp mot kulturministern, den är mer fundersam.
Sen nämner artikeln vikten av att "ordning på skattesatserna" - jag vet inte exakt vad det betyder. Och så att kulturministern förhoppningsvis tillsätter en medieutredning. OK, jag tycker att den artikeln är ganska lågmäld, den ifrågasätter t.ex bilden av att kvalitetsjournalistiken är hotad. Sen kan det förstås diskuteras om mediepolitiken varit sorgligt nedprioriterad, o.s.v.

Anonym sa...

Nej det är absolut ingen drevartikel. Det är en artikel, fylld av hopp och oro. Drevet drog igång, som du påpekade, när kulturministern svek dessa förväntningar två veckor senare.

Skattesatserna handlar om reklamskatten. Media lyckades pressa igenom en reklamsubvention för några år sedan, d.v.s. momsen på reklamintäkter blev 6 %. Vad man inte tänkte på då var att momsen på nätet var kvar på 25 %, och nu när allt går över till nätet så är media tillbaka där man började.

Detta är den absolut viktigaste frågan just nu. Reklammomsen måste sänkas till 6 % även på nätet. När det är uppnått så går man vidare med presstöd och andra frågor, där Thomas Mattsson föreslagit något i stil med att presstödet och public service-avgifter läggs i en gemensam påse och delas ut till alla traditionella medier (men absolut inte till otraditionella medier).

A.S.

maja lundgren sa...

Aha! Tack för den upplysningen, A.S.
Få "ordning på skattesatserna" är lite dunkelt uttryckt, men det handlar alltså om reklammomsen.
Så en kulturministers viktigaste uppgift skulle alltså vara att sänka reklammomsen på nätet.
Det var klargörande, tack.

maja lundgren sa...

Ja, personangreppen kom senare, även om Alice Bah förlöjligades en del omedelbart.