lördag 27 december 2014

Attenzione! Responsabilità!

Om någon säger "ansvar" en gång till - jag lovade inte att äta upp papiljotterna utan valsedeln, var det inte så?
Det dröjer ju ett tag innan valsedeln kommer nästa gång, uppskov med andra ord!
Ett huliganparti som saboterade för alla andra väljare, så att 87 procent av befolkningen, oavsett politisk preferens, inte längre skulle kunna rösta fram något regeringsalternativ - vad trodde de, att de skulle få fortsätta härja?
Den här överenskommelsen innebär inte en koalitionsregering, vilket jag tycker är mycket bra. Tvärtom är det möjligt att skillnaderna mellan blocken kan öka nu. Det ställer rätt höga krav både på politikerna och deras väljare: väljarna måste godta att det egna partiet lägger ner sina röster. Såvitt jag begriper måste alltså S lägga ner sina röster om Alliansen vinner nästa val och presenterar ännu mer hårdför nyliberalism i sin budget. Och Alliansen måste lägga ner sina röster om det grönröda blocket kräver att vinster i välfärden återinvesteras i verksamheten.
Om jag nu har förstått saken rätt alltså, så kommer oppositionen mellan valen i första hand att handla om kritik och debatt, att vässa sina egna förslag och lägga fram dem. Man kommer antagligen att ha omröstningar om mindre frågor fortfarande. Men för att det ska vara möjligt att regera i Sverige måste det block som är störst tillåtas bilda regering, och budgeten släppas fram genom att oppositionen lägger ner sina röster. Går alla med på den dealen, skulle skillnaderna mellan blocken alltså kunna bli större, inte mindre.
Tror jag.
Så jag är försiktigt positiv än så länge.





2 kommentarer:

maja lundgren sa...

Konstig bild det där, jag kanske byter ut den.

maja lundgren sa...

"diktatur! diktatur!"
Alliansen har allt en del ilskna väljare nu (ju rikare desto argare, förefaller det).