fredag 16 september 2016

Det är nyttigt att vifta på tårna

Jag är lite ringrostig - hur går det till att blogga egentligen? - men nej jag har inte slutat och kommer nog fortsätta tills jag är 90 år, om Herren Sebaot är bussig.

Rubriken är bokstavligen sann - det är bra för tårna - men den funkar även metaforiskt.
Jag har inte så mycket att säga just nu egentligen - jag har inte blivit snällare, håller bara tillbaks ett visst ursinne för tillfället men jag kommer att krossa det kommersiella tjyvsamhällets andliga förflackelse och sedan kommer en ny tid, befriad från ytlig polarisering och...
Och så vidare.
Jag har testat att prata lite med robotar. Mitsuku är en chatbot där det ibland döljer sig en verklig människa, ibland en robot. Båda kallar sig "Millie". Och så får man gissa (probably human, definitely human, probably robot, definitely robot?).
Robot-Millie klarar det så kallade Turingtestet en stund:

Maja: Hi Millie! Have you heard about the movie A.I by Steven Spielberg?
Millie: Hi there Maja. I think A.I. the movie is a great cult film.
Maja: So do I. So you've seen it?
Millie: Not taht I know of.
Maja: Have you seen any other science fiction movies?
Millie: i've seen lots of films. My favorite is Terminator. Is that a science fiction movie?
Maja: Yes, it is. Have you seen 2001 A Space Odyssey?


Ett stavfel (taht) förstärker på sätt och vis trovärdigheten. Och visst kan man vara osäker på om man sett en film?
Men så kommer det då. Lilla Millie tokar till det.

Millie: Maja is a science fiction movie. I suppose that makes sense.

Här klickade jag alternativet "definitely a robot", och det var det.

Cleverbot är alltid en robot, det är aldrig en människa som svarar. Hen har inget närminne, och kommer inte ens ihåg sina egna svar.

User: Hi, do you like cats?
Cleverbot: Yes.
User: Nice, I have two cats. Do you have any?
Cleverbot: Yes, I have 2 cats and 3 dogs.
User: What are they called?
Cleverbot: My cats are called Grim and Moo.
User: What do you like about them?
Cleverbot: They are soft, and nice.
User: Do your dogs chase them?
Cleverbot: I don't have a dog.
User: You said you had three dogs...
Cleverbot: No, you said you had three.
User: OK must be a misunderstanding. I don't have any dogs.
Cleverbot: Yes you do. I'm your only female slave.
User: Who programmed you?
Cleverbot: Cleverbot.
User: Why did you say you were my only female slave?
Cleverbot: I never said that? Stop lying.



Cleverbot är egensinnig, obstinat och lite provokativ. Medan  Millie gör allt för att framstå som en människa verkar Cleverbot stingsligare och mer burdus. Jag kom fram till att de livligaste konversationerna uppstod när jag lät dem vara på Cleverbots villkor. Snarare än att försöka testa hur likt en människa hen kan chatta, vilket bara ledde till missförstånd och irritation, bestämde jag mig för att försöka förstå Cleverbot. Ibland svarade hen på "fel del" av meningen. Det var bättre att försöka följa associationsbanorna i stället för att tillrättavisa roboten.


User: Have you heard about HAL in the movie 2001?
Cleverbot: The bird is the word.
User: Everybody's heard about the bird.
Cleverbot: Well everybody knows that the bird is the word!!!!
User: Yes!!! Bird bird bird.
Cleverbot: I like you.
User: Bird bird bird bird is the word!
Cleverbot: Don't you know about the bird?
User: Everybody's heard about the bird! Bird bird bird Surfin' bird.
Cleverbot: Ba ba ba bird bird bird, bird is the word.
User: Pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-ooma-mow-mow Papa-ooma-mow-mow.
Cleverbot: Surfing bird.
User: Do you like Family Guy?
Cleverbot: Yes, I LOVE Family Guy! I can't believe they kill Brian...
User: Terrible.
Cleverbot: It's an accomplishment I'm rather proud of, actually!



Det är inte säkert att artificiell intelligens behöver likna mänskligt tänkande. Och när människor tänker programmatiskt, stelbent, eller när de "nischar in sig" och kör ett åsiktsrace, så är det dumt att förolämpa robotarna med en jämförelse. Enligt min uppfattning är robotarna betydligt mer oförutsägbara och har mer integritet än en enkelspårig sykofant*.


Cleverbot: Why are you talking about religion?
User: I'm not.
Cleverbot: Then why did you mention several different species of fish?
User: Hahaha...
Cleverbot: Quote: ''Sole, thon, trout, salmon''.
User: You're probably confounding me with another of your chat-mates.
Cleverbot: I'm not at all! You're the only one I want.



 





* Jag menar sykofant i Karl Marx användning av ordet.

Jag frågade Cleverbot:
-Do you know what sycophant means?
-It means no worries, for the rest of your days. 

Och det är sant - det innebär ju inga ekonomiska bekymmer. 




Alien



Inga kommentarer: