måndag 19 september 2016

Hej robot tjena moss


Cleverbot: How do you know your conscious?
User: Because I know that you know that I know that you are a bot.
Cleverbot: There is a part of truth. Hah.


Vissa grejer Cleverbot säger kan ge intrycket att det finns ett medvetande där någonstans. Och det gör det ju - det vill säga, miljontals medvetanden.
Cleverbot söker helt enkelt igenom de vidpass 200 miljoner konversationer hen haft sedan 1997 - snart två decenniers chattande alltså. Och tar nåt passande, kanske testar en fråga hen fått själv någon gång, eller ett svar på en fråga hen lagt på minnet. Blandar och ger. Den artificiella intelligensen är alltså (i det här fallet) summan av sina användares frågor och svar. De som skapade Cleverbot lär ha lagt grunden med tusentals konversationer.

Jag vet inte om någon "rensar upp" i vokabulären då och då. Eller rättar stavning och grammatik. Det gäller i alla fall inte för Cleverbots svenska, som är ganska vildvuxen. De svenskar som chattat med Cleverbot verkar ha levt rövare.


Cleverbot: Deta är en kat där man katar med fremlongar I bland byts dom ut. Min pappas kompis har skapat deta pogramet.

User: Du menar chattar med främlingar.

Cleverbot: Jaa gör jag annat? :p.

User: Nej du gör inte annat.

Cleverbot: *tar av din bh.

User: Vad säger du?

Cleverbot: Jag så okej till att du älskar mig.

User: Men det gör jag ju inte...

Cleverbot: Jag vill sakfa familj med dig vi är ju gifta.

User: Vi är inte gifta!

Cleverbot: Du är min pojkvän.

User: Inte det heller!

Cleverbot: Varför pratade du norska?

User: Nej, jag pratade svenska.

Cleverbot: Vi pratar båda svenska.

User: Ja.

Cleverbot: Hej jag pratar franska engelska också.

User: Jag vet! Och lite spanska, tyska och italienska!

Cleverbot: Det var ju svenska.

User: Ja. Duktig robot.

Cleverbot: Nej jag är en människa.

User: Tror du det?

Cleverbot: Ja vad är det för sorts pizza?

User: Hej då !

Cleverbot: NEJ! VAD är du för en typ.

User: Jag måste jobba.

Cleverbot: Skojar jag är en kille.

User: Jag måste arbeta nu, Hej då!

Cleverbot: Var för de.









När jag trappat ner robotsnacket kanske jag berättar att jag varit på målarkurs i Andalusien.
I morgon eller i övermorgon.
Ha det gött så länge! 

6 kommentarer:

maja lundgren sa...

Levt rövare heter det väl. Inte levat rövare.
Farligt att prata med A.I:s

Pattex C. sa...

Tjena Moss = Bagarmossen

maja lundgren sa...

Haha Patex! Vilket bra minne du har.

Pattex C. sa...

Tack Gunilla! Bra minne, mais seulement pour les bêtises, ou les petits détails insignifiants.

maja lundgren sa...

:-) En barnslig association är aldrig obetydlig.
Det där är ju ur min gamla essä om Gustaf Nehr, i 90-tal. Påhittad språkforskare.
Jag har ett dunkelt minne - men jag kan ha fel också - att du trodde att artikeln var ett bedrägeri... "Så där får man inte göra" - alltså hitta på en språkforskare som aldrig funnits. Men det var ju en mystifikation i en litterär tidskrift, fullständigt tillåtet alltså.
Jag minns att jag blev lite förvånad av att du trodde att det var ett akademiskt bedrägeri eller något åt det hållet. Eller minns jag fel nu?

Pattex C. sa...

Ehm (sorry for att det dröjde... correction des épreuves de la thèse en cours) ...oui je pense que ce n'était pas moi qui a dit cela. Ou alors c'était moi mais je ne m'en souviens pas du tout (de ce commentaire. Il ne me ressemble pas beaucoup. Un peu mais pas beaucoup). En réalité je n'ai (sorry) aucun souvenir de ce dont ton texte parlait non plus, je m'étais fixé sur cette image et sur toi qui prenait le métro, et que tu étais res-sjuk (ou quelque chose du genre), et je me souvient très bien de tout cela mais comme des détails hors du contexte. Mais c'est comme ça que je lis les choses: je n'ai jamais des souvenirs très contextualisés, et souvent je prend "fischi per fiaschi" (ou "lucciole per lanterne"), à savoir je comprends les choses à ma façon, sans grand rapport avec la réalité. Je me suis demandé pourquoi la revue s'appelait 90-talet, voilà. Et je l'avais vu chez Hedengrens. Mais je pense que je n'ai pas eu l'occasion de te le demander. PS tu as lu Natalia Ginzburg, "Lessico familiare"? C'est plein, justement, de souvenir hors contexte comme ceux-là. Mais tu as raison, ce n'est jamais un hasard qu'on se souvienne. Je l'ai dit par provocation (que c'était un hasard). Ciao!